Espor dersi alan üniversite öğrencilerinin espora katılım motivasyonlarının incelenmesi
Özet Görüntüleme: 235 / PDF İndirme: 139
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10031431Anahtar Kelimeler:
Espor, katılım, motivasyon, öğrenci, üniversiteÖzet
Bu çalışmanın amacı espor dersi alan üniversite öğrencilerinin espora katılım motivasyonlarının incelenmesidir. Araştırmamız; temel felsefesi bakımından uygulamalı, amacı bakımından açıklayıcı, yöntemi bakımından nicel ve tarama, süresi bakımından kesitsel ve analiz birimi bakımından gruptan oluşmaktadır. Örneklem seçiminde amaçlı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Çalışmaya 2022-2023 güz ve bahar döneminde Espor dersi alan 3 (6,1%) kadın, 46 (93,9%) erkek olmak üzere toplam 49 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Espor Katılım Motivasyonu Ölçeği ve 11 sorudan oluşan demografik bilgi formu kullanılmıştır. Veriler SPSS 25 paket programında analiz edilmiştir. Tanımlayıcı istatistiksel hesaplamalar yapıldıktan sonra veriler normal dağılım göstermediği için bağımsız değişkenlerde 2 tane grup olan değişkenler için Mann-Whitney U Testi, 3 ve daha fazla grup olan değişkenler için Kruskall-Wallis H Testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Öğrencilerin espor katılım motivasyonu ölçeği puanlarının grup içi karşılaştırma sonuçlarına göre; aylık gelir düzeyi, tercih edilen oyun türü, baba eğitim düzeyi ve üniversitede espor dersi alarak esporla ilgili kritik kazanım elde etme inancı değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Sonuç olarak üniversite öğrencilerinin espora katılım motivasyonlarının bazı değişkenlere göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
Referanslar
Adams, K. L., Billings, A. C., Bowman, N., Coble, J., Cranmer, G. A., Devia-Allen, G., ... et al. (2019). Understanding esports: An introduction to the global phenomenon. Rowman & Littlefield.
Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya Kitapevi.
Amazan-Hall, K., Chen, J. J., Chiang, K., Cullen, A. L., Deppe, M., Dormitorio, E., ... et al. (2018). Diversity and inclusion in eSports programs in higher education: Leading by example at UCI. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations (IJGCMS), 10(2), 71-80.
Ayas, E. B. (2020). Comparison of the attitudes towards learning with the participation motivation level in e-sports players. African Educational Research Journal, 8(1), 83-89.
Choi, C., Hums, M. A., & Bum, C. H. (2018). Impact of the family environment on juvenile mental health: eSports online game addiction and delinquency. International Journal of Environmental Research and Public health, 15(12), 2850.
Çolak, S., Örs, A., Çolak, E., Son, M., Güzelordu, D., Çolak, T., … et al. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin e-spor bilgi düzeylerinin araştırılması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (35), 121-127.
Delello, J. A., Mcwhorter, R. R., Roberts, P., Dockery, H. S., De Giuseppe, T., & Corona, F. (2021). The rise of esports: Insights into the perceived benefits and risks for college students. International Journal of eSports Research (IJER), 1(1), 1-19.
Ecevit, R. G., Tunçe, F., Karaoğlu, O., Şahin, E., & Özer, M. K. (2018). Elektronik spor ve elektronik sporcular üzerine betimsel bir inceleme. Journal of Health and Sport Sciences, 1(1), 23-28.
Funk, D. C., Pizzo, A. D., & Baker, B. J. (2018). Esport management: Embracing eSport education and research opportunities. Sport Management Review, 21(1), 7–13.
Ghuman, D., & Griffiths, M. (2012). A cross-genre study of online gaming: Player demographics, motivation for play, and social interactions among players. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning (IJCBPL), 2(1), 13-29.
Gül, M., Gül, O., & Uzun, R. (2019). Participation motivation scale for e-sports: Validity and reliability study (pmses). Turkish Journal of Sport and Exercise, 21(2), 281-294. DOI: 10.15314/tsed.563111
Güler, H., & Özmaden, M. (2023). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı farkındalıkları ile serbest zaman tatmin düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-21.
Jenny, S. E., Manning, R. D., Keiper, M. C., & Olrich, T. W. (2017). Virtual (ly) athletes: where eSports fit within the definition of “Sport”. Quest, 69(1), 1-18.
Jiusto, S., & Dibiasio, D. (2006). Experiential learning environments: Do they prepare our students to be self‐directed, life‐long learners?. Journal of Engineering Education, 95(3), 195-204.
Kilci, A. K., & Yalçıner, S. (2020). Dijital spor oyunları oynama motivasyonu’nun ahlâki karar alma tutumlarına etkisi: espor oyuncuları üzerine bir araştırma. International Social Sciences Studies Journal, 6(68), 3641-3649.
Kumartaşlı, M., Yıldırım, S., & Akıncı, A. Y. (2022). Examination of the Attitudes of Students of the Faculty of Sports Sciences Towards Digital Games MAKÜ-SDÜ. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı 1), 653-666.
Kuzucu, Y. (2011). Değişen babalık rolü ve çocuk gelişimine etkisi The changing role of fathers and its impact on child development. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(35), 79-89.
Lee, D., & Schoenstedt, L. J. (2011). Comparison of eSports and traditional sports consumption motives. ICHPER-SD Journal of Research, 6(2), 39-44.
Ma, S. C., Byon, K. K., Jang, W., Ma, S. M., & Huang, T. N. (2021). Esports spectating motives and streaming consumption: Moderating effect of game genres and live-streaming types. Sustainability, 13(8), 4164.
Marsh, B. A., Andre, T. L., & Payton, S. L. (2020). Esports on campus: Challenges, considerations, and opportunities. In Higher Education Response to Exponential Societal Shifts IGI Global.
Meng-Lewis, Y., Wong, D., Zhao, Y., & Lewis, G. (2022). Understanding complexity and dynamics in the career development of eSports athletes. Sport Management Review, 25(1), 106-133.
Mustafaoğlu, R., Zirek, E., & Yasacı, Z. (2018). E-spor oyuncularının demografik özellikleri, oyun oynama süreleri ve başarılarını etkileyen faktörler. Bağımlılık Dergisi, 19(4), 115-122.
Qian, T. Y., Wang, J. J., Zhang, J. J., & Lu, L. Z. (2020). It is in the game: Dimensions of esports online spectator motivation and development of a scale. European sport management quarterly, 20(4), 458-479.
Southern, N. (2017). The rise of eSports: A new audience model and a new medium. BA camdidate, department of mathematics, California State University Staniaslaus, (1), 65-68.
Terranova, C. D. (2022). Perceived ımpact of collegiate esports on students and the college. Wilmington University.
Turan, S., Zehir, T., İlgin, Ö., & Soyer, F. (2023). Beden eğitimine yönelik tutum ve öz yeterlikte işbirlikli öğrenme modelinin etkileri. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 176-194.
Üstün, F., Öz, N. D., Önal, F., Demirci, Y. E., & Akbaba, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin e-spor katılım motivasyonlarının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 128-137.
Üstün, F., Öz, N. D., Önal, F., Demirci, Y. E., & Akbaba, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin e-spor katılım motivasyonlarının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 128-137.
Yıldız, M., Kırtepe, A., & Baydili, K. N. (2020). Lisanslı E-spor katılımcıların motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Journal of History School, (47), 2823- 2835.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 ROL Spor Bilimleri Dergisi
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.