E-spor izleyici taleplerinin elektronik spor katılım motivasyonu üzerine etkisi


Özet Görüntüleme: 228 / PDF İndirme: 126

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8352745%20

Anahtar Kelimeler:

E-spor, izleyici talebi, katılım motivasyonu

Özet

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin e-spor izleyici taleplerinin e-spor katılım motivasyonları üzerine etkisinin incelenmesidir. Teknolojik gelişmelerin birçok alana etkisi olduğu gibi spor alanına da fazlasıyla tesir etmiştir. Son dönemde spor alanında öne çıkan en önemli inovasyon E-Spor olmuştur. Küresel anlamda büyük bir pazara sahip olan E-Spor günümüzde hızla gelişen bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, E-Spor izleyici taleplerinin E-Spor katılım motivasyon düzeyleri üzerine etkisinin incelenmesidir. Çalışmada hem ölçeklerin kendi aralarında etkisi incelenmiş hem de demografik özellikler açısından çeşitli değerlendirmeler yapılmıştır. Örneklem grubunu olarak Gümüşhane Üniversitesi öğrencilerinden 136 kadın 197 erkek olmak üzere toplam 333 gönüllü katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada, 5 demografik madde, 25 maddeden oluşan E-Spor izleyici talepleri ölçeği ve 47 maddeden oluşan E-Spor katılım motivasyonu ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, iki değişken arasında pozitif anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. E-Spor katılım motivasyonu ölçeği alt boyutlarında en yüksek ortalamaya sahip değişken rekabet ve başarı iken (x̄=3,50), en düşük ortalamaya sahip değişkeni taksonomik alan alt boyutu oluşturmaktadır (x̄=3,39). E-spor izleyici talepleri ölçeğinde en yüksek ortalamaya sahip değişkeni sohbet odası alt boyutu oluştururken (x̄=4,59), en düşük değişkeni yorumcu özellikleri alt boyutu oluşturmaktadır.

Referanslar

Abanazir, C. (2019). Institutionalisation in e-sports. Sport, Ethics and Philosophy, 13(2), 117-131.

Ada, Ş., Akan, D., Ayık, A., Yıldırım, İ. & Yalçın, S. (2014). Öğretmenlerin motivasyon etkenleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 151-166.

Akgöl, O. (2019). Spor endüstrisi ve dijitalleşme: Türkiye'deki espor yapılanması üzerine bir inceleme. TRT Akademi, 4(8), 206-224.

Argan, M., Özer, A., & Akın, E. (2006). Elektronik spor: Türkiye’deki siber sporcuların tutum ve davranışları. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 1(2), 1-11

Ayas, E. B. (2020). Comparison of the attitudes towards learning with the participation motivation level in e-sports players. African Educational Research Journal, 8(1), 83-89.

Baker, C. (2016, May 15). Stewart brand recalls first spacewar video game tournament. https://www.rollingstone.com/culture/culture-news/stewart-brand-recalls-first-spacewar-video-game-tournament-187669/

Bulut, Ç., Duman, S., Şahin, H. M., Duman, G., & Uluç, E. A. (2021). Spor turizminde inovasyonel yaklaşımlar: e-spor. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(4), 396-412.

Gaming In Turkey (2021). Türkiye Oyun Sektörü 2021 Raporu. https://www.gaminginturkey.com/files/pdf/turkiye-oyun-sektoru-raporu-2021.pdf adresinden 10.06.2023 tarihinde alınmıştır.

Gül, M., Gül, O., & Uzun, R. (2019). Participation motivation scale for e-sports: Validity and reliability study (pmses). Turkish Journal of Sport and Exercise, 21(2), 281-294. DOI: 10.15314/tsed.563111

Hallmann, K., & Giel, T. (2018). E-sports–competitive sports or recreational activity? Sport management review, 21(1), 14-20.

Kilci, A. K., & Yalçıner, S. (2020). Espor izleyici talepleri ölçeği: Türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 17(4), 1106-1122. Doi:10.14687/jhs. v17i4.6087

Koç, F. (2021). Dijital ortamda sanal para ile gerçekleştirilen e-spor faaliyetlerinin tms/tfrs kapsamında muhasebeleştirilmesine ilişkin bir yaklaşım. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (25), 34-42.

Lee, D., & Schoenstedt, L. J. (2011). Comparison of Esports and traditional sports consumption motives. ICHPER-SD Journal of Research, 6(2), 39-44.

Mayda, M. H., Erail, S., & Karaduman, E. (2020). Examınatıon of self-regulated onlıne learnıng skılls ın faculty of sports scıences students. European Journal of Education Studies, 7(11), 767-775.

Ma, S. C., Byon, K. K., Jang, W., Ma, S. M., & Huang, T. N. (2021). Esports spectating motives and streaming consumption: moderating effect of game genres and live-streaming types. Sustainability, 13(8), 4164.

Martončik, M. (2015). Esports: playing just for fun or playing to satisfy life goals? Computers in Human Behavior, (48), 208-211.

Mustafaoğlu, R. (2018). E-spor, spor ve fiziksel aktivite. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 84-96.

Newzoo (2021, Mayıs 06). Global oyun pazarı raporu. https://newzoo.com/resources?type=trendreports&tag=all adresinden 06.05.2023 tarihinde alınmıştır.

Öz, N. D., & Üstün, F. (2019). E-spor katılım motivasyonu ölçeği'nin (ekmö) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 115-125.

Özkan, S. E. (2022). Yeni medya yayıncılığı ve espor ilişkisi: Twıtch. tv üzerine bir inceleme. [Yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez merkezi

Öztas, M., Sevılmıs, A., & Sırın, E. F. (2016). The relationship of atmosphere, satisfaction, and loyalty: Sample of a fitness center. Turkish Journal of Sport and Exercise, 18(2), 103-112.

Öztürk, İ., & Atasoy, F. (2023). Spor turizmi kapsamında amatör futbol turnuvasına katılan bireylerin spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Journal of Humanities and Tourism Research, 13(1), 71-85.

Sever, M. O., & Zambak, Ö. (2021). Evaluation of the super league team's competition analysis before and after the covid-19 outbreak is given. Journal of Educational Issues, 7(1), 45-55.

Somoğlu, M. B. (2021). Spor bilimleri. İçinde Z. F. Dinç (Ed.). Covid-19 Süresince obezite problemleri ve spor. Akademisyen Kitabevi.

Somoğlu, M. B. (2022). Artvin Şavşat yöresine ait geleneksel çocuk oyunları. The Journal of International Anatolia Sport Science, 7(2), 1-14.

Suitong, H. (2020). Consumer motivation in e-sports: Exploration of one segment of the virtual experience economy [Doctoral dissertation, Wen Zhou Kean University]

Şahin, A. (2004). Yönetim kuramları ve motivasyon ilişkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 523-547.

Şimşek, B., Güleşçe, M., Sargın, K., Kartal, A., & Gümüşdağ, H. (2023). E-sporcular, motivasyonu ve fiziksel aktivite üçgeninde bir çalışma. Research in Sport Education and Sciences, 25(1), 7-13.

Tang, T., Küçük, J. & Toepfer, S. (2022). Yapılar içinde aktif: e-spor oynanışı ve seyirciliğin tahmin edicileri. İletişim ve Spor, 10(2), 195-215.

Türker, Ü. (2020). Olimpik okçuluk ve gelişim psikolojisi açısından incelenmesi. Anatolia Sport Research, 1(1), 5-24.

Türker, Ü. (2022). Temel okçuluk eğitiminin dikkat ve konsantrasyon yetisine etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(4), 1491-1506.

Üstün, F., Öz, N. D., Önal, F., Demirci, Y. E., & Akbaba, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin e-spor katılım motivasyonlarının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 128-137.

Wagner, M. G. (2006, June 20). On the scientific relevance of esports. https://www.academia.edu/61771427/On_the_Scientific_Relevance_of_eSports

İndir

Yayınlanmış

09/20/2023

Nasıl Atıf Yapılır

Tezcan, E., & Ayhan, M. (2023). E-spor izleyici taleplerinin elektronik spor katılım motivasyonu üzerine etkisi. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 1059–1079. https://doi.org/10.5281/zenodo.8352745

Sayı

Bölüm

Araştırma Makalesi