Spor video oyunları oyuncu deneyimi ölçeğinin Türkçe uyarlaması


Özet Görüntüleme: 470 / PDF İndirme: 301

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7989075

Anahtar Kelimeler:

Video spor, Oyuncu, Oyuncu deneyimi

Özet

Bu araştırmada, spor video oyunlarında oyuncu deneyimini ölçmek amacıyla geliştirilen ölçeğin Türkçeye uyarlamasını yapmayı amaçlamaktadır. Ölçek spor video oyunlarında oyuncuların oyun deneyimini 6 alt boyut üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın araştırma grubunu aktif olarak spor video oyunlarını oynayan bireyler oluşturmuştur. Bu doğrultuda araştırma grubu 244’ü erkek (%97,6) ve 6’sı kadın (%2,40) olmak üzere toplam 250 kişiden oluşmaktadır. Araştırma grubundan elde edilen verilerin istatistiki işlemlerinin uygulanmasında IBM SPSS 25.0 paket programı ile LİSREL programından faydalanılmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirliğinin test edilmesi için madde analizi, güvenirlik analizi, madde toplam korelasyon analizi, madde ayırt edicilik analizi ve açıklayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçek ve alt boyutları için DFA yapılmış, uyum indeksleri, AVE-CR ve güvenirlik değerlerine bakılmıştır. Elde edilen bulgulara bakıldığında x2/df=2,101, CFI=0,99, GFI=0,93, AGFI=0,91, NNFI=0,99, NFI=0,98, RMR=0,063, SRMR=0,038 olarak tespit edilmiştir. Uyum indekslerinin ölçeğin Türkçe uyarlamasının kabul edilen sınırlar arasında olduğunu göstermektedir. Ölçeğin Türkçe formunda yer alan alt boyutların Cronbach’s Alpha ve CR değerleri 0,82 ile 0,96 arasında dağılım göstermektedir. Ayrıca AVE değerleri 0,63 ile 0,86 arasında dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Sonuç spor video oyunları oyuncu deneyimi ölçeğinin Türkçe formu 21 madde ve 6 alt boyuttan oluşturulmuş geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu tespit edilmiştir.

Referanslar

Aiken, L. S., & West, S.G. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Newbury Park: Sage.

Akkemik, S., & Timur, Ş. (2019). Sayısal oyun tasarımında oyuncu deneyimi: Mobil oyunlarda oyuncu tercihleri üzerine bir araştırma. Online Journal of Art and Design, 7(4), 148-159.

Aksu, G., Eser, M.T. ve Güzeller, C.O. (2017). Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile yapısal eşitlik modeli uygulamaları. İstanbul: Detay Yayıncılık.

Aytekin, P., & Ay, C. (2015). Hedonik tüketim ve anlık satın alma ilişkisi. Academic Review Of Economics & Administrative Sciences, 8(1), 141-157.

Baron, R.M., & Kenny, D.A. (1986). The Moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173- 1182.

Beaton, D.E., Bombardier, C., Guillemin, & F., Ferraz, M. (2000). Guidelines for the process of cross-cultural adaptation of self-report measures. Spine, 25(24), 3186-3191.

Brislin, R.W. (1986). The wording and translation of research instruments. In W. J. Lonner, J. W. Berry (Eds.). in: Field methods in educational research (137-164). Newbury Park, CA: Sage.

Brown, R., Wey, H., & Foland, K. (2018). The relationship among change fatigue, resilience, and jop satiscaftion of hospital satff nurses. Journal of Nursing Scholarship, (50), 306-313. https://doi.org/10.1111/jnu.12373

Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Yayınları.

Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.

Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.

Byrne, B.M. (2010). Structural equation modeling with AMOS. New York: Routledge.

Catell, R. B. (1978). The scientific use of factor analysis. Behavioural and Life Sciences. Plenum Press. New York and London.

Cianfrone, B.A., Zhang, J.J., Trail, G.T., & Lutz, R.J. (2008). “Effectiveness on in-game advertisements in sport video games: an experimental inquiry on current gamers.” International Journal of Sport Communication, 1(2), 195- 218.

Clavio, G., Kraft, P., & Pedersen, P. M. (2009). Communicating with consumers through video games: Ananalysis of brand development within the video gaming segment of the sport industry. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, (10), 143 – 156

Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: Spss ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.

Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. London: Sage.

Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. London: Sage publications.

Field, A., Hole, & G. (2008). How to design and report experiments. Los Angeles: Sage.

Fornell, C., Larcker, & D.F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. Journal of Marketing Research 18(3). https://doi.org/10.1177/002224378101800313

George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update. Boston: Pearson.

Gül, M., Gül, O. & Uzun, R. (2019). Participation motivation scale for e-sports: Validity and reliability study (PMSES). Turkish Journal of Sport and Exercise, 21 (2), 281-294. DOI: 10.15314/tsed.563111

Hair, J., Anderson, R.E., Tatham, R.L., & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis. Upper Saddle River: Prentice-Hall.

Hogarty, K.Y., Hines, C.V., Kromrey, J.D., Ferron, J.M., & Mumford, K.R. (2005). The quality of factor solutions in exploratory factor analysis: The influence of sample size, communality and overdetermination. Educational and Psychological Measurement, 65(2), 202-226. https://doi.org/10.1177/00131644042672

Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M.R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic journal of business research methods, 6(1), 53-60. https://doi.org/10.1177/002224378101800313

Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1–55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118

Insider Intelligence (2022. Esports Ecosystem in 2023: Key industry companies, viewership growth trends, and market revenue stats. https://www.insiderintelligence.com/insights/esports-ecosystem-market-report/ E.T: 10.10.2022

Kan, A., & Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237.

Kan, A., & Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17391/181763

Kartal, M. (2020). Küreselleşme bağlamında Türkiye’de e-spor. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.

Kim, Y., & Ross, S. (2006). An exploration of motives in sport video gaming. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 8(1),34–46.

Kim, Y., Walsh, P., & Ross, S. D. (2008). An examination of the psychological and consumptive behaviors of sport video gamers. Sport Marketing Quarterly, 17(1), 44-53.

Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.

Krosnick, J. A., & Fabrigar, L. R. (1997). Designing rating scales for effective measurement in surveys. In L. Lyberg, P. Biemer, M. Collins, E. D. Leeuw, C. Dippo, N. Schwarz, & D. Trewin (Eds.), Survey measurement and process quality: Wiley Series in Probability and Statistics.

Kwak, D.H., Clavio, G.E., Eagleman, A.N., & Kim, K.T. (2010). Exploring the antecedents and consequences of personalizing sport video game experiences. Sport Marketing Quarterly, 19(4), 216-225.

Lee, S., Seo, W.J., & Green, B.C. (2013). Understanding why people play fantasy sport: development of the fantasy sport motivation inventory (FanSMI). European Sport Management Quarterly, 13(2), 166–199.

Leng, H. K., & Pyun, D. Y. (2018). Development of a scale to measure gamer experiences in sport video games. International Journal of Sport Management and Marketing, 18(5), 417-429. https://doi.org/10.1504/IJSMM.2018.094348

MacCallum, R.C., Browne, M.W., & Sugawara, H.M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130-49.

MacCallum, R.C., Widaman, K.F., Zhang, S., & Hong, S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4(1), 84-99. https://doi.org/10.1037/1082-989X.4.1.84

Nacke, L. E.,Drachen, A., Kuikkaniemi, K., Niesenhaus, J., Korhonen, H. J., & Hoogen, W. M. v. d., … et all. (2009). Playabilityand Player experience research. proceedings of DiGRA 2009: Breaking New Ground: Innovation in Games, Play, PracticeandTheory, London, UK.

Nunnally, J.C. (1978). An Overview of Psychological Measurement. In: Wolman, B.B. (eds) Clinical diagnosis of mental disorders. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-2490-4_4

Preston, C.C., & Colman, A.M. (2000). Optimal number of response categories in rating scales: Reliability, validity, discriminating power, and respondent preferences. Acta Psychologica, 104(1), 1-15. https://doi.org/10.1016/S0001-6918(99)00050-5

Scherer, R F., Wiebe, F. A., Luther, D. C., & Adams J. S. (1988), Dimensionality of coping: Factor stability using the ways of coping questionnaire, Psychological Reports, (62), 763-770

Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.

Uzun R. N., Çebi M., Şahin T. & Ceylan L. (2022). Elektronik spor’un yönetim gelişimbileşenler açısından yüzeysel incelenmesi. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Temel Alanında Akademik Çalışmalar, Artıkel Akademi.

Vegara-Ferri, J. M., Ibáñez-Ortega, D., Carboneros, M., López-Gullón, J. M. & Angosto, S. (2020). Evaluation of the tourist perception of the spectator in an e sport event. Publicaciones, 50(1), 371-384.

Witkowski, E. (2012). On the digital playing field: How we “do sport” with net worked computer games. Games and Culture, 7(5), 349-374.

Yıldırım, Ü., & Tamer, E. T. (2022). Elektronik spor turizmi: Elektronik spor izleyicileri üzerine bir araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(3), 728-743.

İndir

Yayınlanmış

06/20/2023

Nasıl Atıf Yapılır

Mergan, B., Özman, C., Kargün, M., & Aktaş-Üstün, N. (2023). Spor video oyunları oyuncu deneyimi ölçeğinin Türkçe uyarlaması. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 438–456. https://doi.org/10.5281/zenodo.7989075

Sayı

Bölüm

Araştırma Makalesi